Maszyny budowlane – co nowego na polskim rynku?

 

Lata 70. i 80. były dla polskiego przemysłu maszyn budowlanych okresem prosperity. W latach 90. w wyniku zmiany ustroju, transformacji gospodarki i ogólnoświatowego spadku popytu na ciężki sprzęt nastąpiło załamanie produkcji. Jak polscy producenci maszyn radzą sobie dzisiaj?
Po trudnym początku lat 90. w 1994 r. nastąpił ponowny wzrost produkcji. Większość przedsiębiorstw państwowych przekształciła się w spółki akcyjne. Gdy na całym świecie zaczęto kłaść nacisk na jakość, bezpieczeństwo, ergonomię i eksploatację przyjazną środowisku, polscy producenci również zwrócili się w tym kierunku. Wielu z nich zdobyło certyfikaty EN i ISO, a także dostosowało konstrukcję maszyn do europejskich standardów emisji spalin.
Obecnie w Polsce działa ok. 140 zakładów przemysłowych produkujących maszyny budowlane. Zatrudniają one ok. 50 tys. pracowników. Według danych z 2007 r. największe przedsiębiorstwa na tym rynku to:
1.      Huta Stalowa Wola (maszyny do robót ziemnych, sprzęt wojskowy);
2.      Bumar-Waryński SA Grupa Holdingowa (maszyny do robót ziemnych i osprzęt do nich, żurawie, podesty ruchome);
3.      Fabryka Urządzeń Technicznych ZREMB SA (maszyny do betonu i obróbki kruszywa);
4.      Bumar-Hydroma SA (pompy, siłowniki, elementy hydrauliki siłowej, silniki tłoczkowo-osiowe);
5.      Fabryka Maszyn Fadroma SA (maszyny do robót ziemnych i przemysłu wydobywczego);
Polski rynek maszyn budowlanych ma obecnie wartość 1,6 mld zł. Według raportu „Rynek maszyn budowlanych w Polsce 2012 – Prognozy rozwoju”, sporządzonego przez firmę analityczną PMR, zaledwie 20% maszyn kupowanych rocznie przez polskie przedsiębiorstwa ma pochodzenie krajowe. Pozostałe 80% pochodzi z importu, głównie z Niemiec.

Firmy budowlane kupują maszyny budowlane zazwyczaj u zaufanego dystrybutora jednak coraz popularniejsze stają się internetowe giełdy maszyn budowlanych takie jak np. MachineryZone. Zainteresowany może za pomocą internetu, bez ruszania się z domu, porównać ofertę dystrybutorów nowych jak i używanych maszyn budowlanych z całego świata.

Aż 84% importu stanowią koparki i ładowarki. 10% należy do walców i podbijarek, 4% – do spycharek. PMR stwierdza znaczny spadek zakupów żurawi wieżowych i prognozuje podobne zjawisko w przypadku maszyn do budowy dróg i kolei. Jest to zarówno skutek nasycenia rynku danym typem maszyn jak i zmniejszenia zapotrzebowania w wyniku kryzysu. Część badanych przez PMR firm ma zamiar zoptymalizować zarządzanie swoim parkiem maszynowym poprzez sprzedaż lub wynajem części sprzętu czy też powstrzymanie się od nowych zakupów.

Nie wróży to jednak kompletnego zastoju na rynku. Popyt generowadź będzie koniecznością stopniowego zastępowania starych maszyn nowymi. Większość maszyn używanych ma ponad 3 lata, a wiele z nich jest znacznie starszych. Ponad 90% żurawi samochodowych to pojazdy kilkunastoletnie.
Najpopularniejsze marki sprzętu budowlanego kupowanego przez polskie firmy budowlane według PMR to Caterpillar, JCB i Hitachi. W pierwszej dziesiątce znalazły się także: Man, Ammann, Liebherr, Komatsu, Mercedes, Atlas i Fadroma.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Sprzęt i technologie budowlane i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

12 odpowiedzi na „Maszyny budowlane – co nowego na polskim rynku?

Dodaj komentarz