Przetargi ograniczone są jedną z form udzielania zamówienia publicznego, która limituje ilość wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu (mogą wziąć w nim udział jedynie ci, którzy zostaną zaproszeni przez zamawiającego). Szczegółowe przepisy dotyczące tego trybu prowadzenia postępowań zawarte są w Prawie Zamówień Publicznych, w art. 47 – 53.
Jak zamawiający wyłania uczestników postępowania?
Specyfiką przetargu ograniczonego jest jego dwuetapowość. W pierwszym etapie publikowane jest ogłoszenie o zamiarze udzielenia zamówienia, określające m.in. jego zakres, termin wykonania, wartość, a także kryteria wstępne wraz ze sposobem ich oceniania. Wykonawcy, chcący wziąć udział w przetargu, składają wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenie, w którym potwierdzają spełnianie warunków wstępnych. Zamiast oświadczenia zamawiający może również zażądać dokumentów, które potwierdzą spełnianie tych warunków (np. listy zrealizowanych prac, referencji itp.). Na przygotowanie wniosku wykonawcy mają określony czas. Zgodnie z prawem nie może on być krótszy niż 7 dni od opublikowania zamówienia, a w przypadku wyższych wartości zamówienia (powyżej ustalonych progów) – 30 lub 37 dni (art. 49.1 i 49.2 PZP). W sytuacji gdy zamówienie jest pilne, terminy te ulegają skróceniu odpowiednio do 10 i 15 dni. Wnioski złożone po upływie daty końcowej nie są przyjmowane – odsyła się je nierozpieczętowane do wykonawcy, z informacją że wpłynęły po terminie. Zamawiający ocenia otrzymane oferty pod kątem spełniania kryteriów wstępnych i tych wykonawców, którzy je spełnili, zaprasza do drugiego etapu przetargu – złożenia oferty na wykonanie zadania.
Zgodnie z prawem ilość uczestników musi zapewniać konkurencyjność – PZP precyzuje w art. 51.1, że musi ich być przynajmniej 5, a maksymalnie 20. W sytuacji gdy chętnych do udziału jest więcej i wszyscy spełnili wskazane kryteria, zamawiający ogranicza ich liczbę do 20 na podstawie ocen wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Do II etapu przechodzą wówczas ci wykonawcy, którzy otrzymają najwyższe oceny spełniania wstępnych kryteriów (zgodnie z zasadami podanymi w SIWZ). Wszyscy uczestnicy postępowania powinni być jak najszybciej poinformowani o dopuszczeniu ich do przetargu ograniczonego bądź o odrzuceniu ich wniosku.
Wadium i termin złożenia oferty
Na złożenie oferty wybrani wykonawcy mają min. 7 dni (w przypadku dostaw), 14 dni (na roboty budowlane) lub w przypadkach gdy wartość zamówienia przekracza wyznaczone progi – min. 40 lub 22 dni. W sprawach pilnych, które wymagają szybkiego rozstrzygnięcia postępowania termin ten ulega skróceniu i wynosi min. 10 dni. Przy publikowaniu SIWZ na swoich stronach w wersji elektronicznej prawo dopuszcza skrócenie terminów o kolejne 5 dni (art. 52 PZP). W każdym z tych przypadków nic nie stoi na przeszkodzie, żeby terminy były dłuższe – prawo określa jedynie wartości minimalne, aby uniknąć sytuacji w której wykonawca nie jest w stanie zdążyć z przygotowaniem oferty na czas.
Do przetargu ograniczonego odnoszą się przepisy dotyczące wadium w przetargach nieograniczonych (art. 45 i 46 PZP). Wadium nie może być wyższe niż 3% wartości zamówienia, przy czym jeżeli przekracza ona ustalone progi, jest obowiązkowe (poniżej progów zamawiający może, ale nie musi go pobierać). O formach wniesienia wadium (pieniądz, poręczenia lub gwarancje bankowe i inne) informuje SIWZ, specyfikacja również wyznacza terminy, do kiedy wpłata powinna wpłynąć na konto zamawiającego.
Po wyborze zwycięzcy postępowania i podpisaniu przez niego umowy, wpłacone wadia są zwracane wykonawcom, którzy brali udział w postępowaniu.
Polecamy też artykuł dotyczący innej formy zamówień, a mianowicie Negocjacji z ogłoszeniem:„Negocjacje z ogłoszeniem – zasady i zalety”

